wtorek, 12 listopada 2013

Kto Ty jesteś? Polak mały

Może to mój feminizm i chęć wypośrodkowania, ale w całej naszej historii zapomina się o dwóch sprawach. Pierwsza to taka, że kobiety też brały udział w kształtowaniu RP, a druga to, że cała praca na zachowaniu języka, uczenia tradycji i kultury jest pomijana w głównym nurcie rozmów o Polsce. Odnoszę wrażenie, że widzimy RP przez krwawe okulary walk o wolność. Tym samym nie umniejszam wagi wszystkim zbrojnym wystąpieniom Polaków w walce o niepodległy kraj. Zależy mi na pamięci o ludziach, po prostu ludziach.

Stąd też mój apel, by przy rozważaniu o historii polskiej uwzględnić trud miliona ludzi uczących się w różnych warunkach, czym ta Polska właściwie jest.
Drug apel do pamiętanie, że nie samymi mężczyznami Polska stoi. Z tego też miejsca gorąco zachęcam do zapoznania się z płytą i Projektem "Panny WyKlęte". To opowiedzenie tych wydarzeń z perspektywy dziewczyn i kobiet.  Jestem oczarowana tym punktem widzenia i jeśli wolno mi coś więcej dodać, to zachwyciła mnie Lilu. Niesamowicie.



A przy tym walczyku popłakałam się jak bóbr...


Na płycie usłyszymy także m.in. Kasię Kowalską, siostry Przybysz, Marikę czy Marcelinę. Fenomenalne teksty, straszne historie.

Jeśli jestem już w tym temacie to, ostatnio z Leszkiem pracuję w projekcie "Multimedialna Kronika Opolszczyzny". Chcemy zrobić reportaże o osobach, które przeżyły II wojnę światową i spróbować ich oczami zobaczyć tamtą Polskę. To też, powiem drastycznie, ostatni dzwonek, bo większości tych osób czas ucieka. W tej chwili jesteśmy po dwóch wywiadach i są dla mnie wstrząsające. Ich historie o dzieciństwie, Ukrainie, transportach do Polski są przerażające i żadna lekcja historii nie jest w stanie tego wytłumaczyć. Mam nadzieję, że materiał przez nas stworzony, będzie służył młodym ludziom i pomoże zrozumieć, o co i po co to wszystko. :)

Sposobów jest kilka, a jednym z ciekawszych, z którymi się ostatnio zetknęłam to ta animacja:

Zauważam jakiś taki progres w radosnym celebrowaniu świąt narodowych. No może poza wypadkami na warszawskim Marszu Niepodległości, gdzie radosna tęcza staje się wrogiem narodu. ;)
Czy ktoś kiedyś będzie w stanie mi wytłumaczyć dlaczego tak jest? Czekam na odważnych.

1 komentarz:

  1. "Panny Wyklęte" to bardzo dobry i szlachetny projekt, opowiedziany z innej perspektywy. Zawsze myślało i mówiło się o NICH czyli żołnierzach-mężczyznach. Tym razem wypowiedziały się kobiety o swoich często tragicznych historiach. Poza tym: warstwa muzyczna-wspaniała.

    Jeśli chodzi o tegoroczny Marsz Niepodległości, to sprawa jest b.świeża i nie chce się jeszcze na jej temat wypowiadać (choć mam znajomych, którzy byli i już mówią ciekawe rzeczy), jednak byłabym za tym, żeby obserwować relacje medialne i zachować dystans do tego o czym się tam mówi. Jak wiadomo bardzo łatwo manipulować opinią publiczną.
    Zachęcam obejrzeć film sprzed 2 lat:
    http://www.youtube.com/watch?v=GWwE4ER9u94

    OdpowiedzUsuń

Szukaj na tym blogu